VT09 K Popradskému plesu

Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - západná časť.
    Východiskový bod: Štrbské Pleso, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Štrbské Pleso, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Štrbské Pleso - nad Popradským plesom 0h 45" - Popradské pleso 0h 45" - Symbolický cintorín 0h 30" - Popradské pleso-zastávka 1h 00" - Štrbské Pleso 0h 30"

Spolu: 3 hodiny 30 minút
    Prevýšenie: 270 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Nenáročná poldenná túra s jednoduchou orientáciou vedúca po dobrých cestách a turistických chodníkoch. V Chate pri Popradskom plese je možnosť občerstvenia.

Základná trasa: Výlet k Popradskému plesu bol obľúbeným turistickým podujatím už v prvých rokoch rozvoja tatranského cestovného ruchu v 19. storočí. Prvých turistov kedysi k jazeru vozili furmani na vozoch, dnes sa k nemu chodí pešo po upravených a pohodlných turistických trasách.
    Východiskom túry k Popradskému plesu je osada Štrbské Pleso (1355 m). Od železničnej stanice vystúpime hore schodmi k jazeru (1347 m), rovnako ako v úvode trasy VT03. Po promenádnom chodníku okolo plesa sa vydáme proti smeru hodinových ručičiek až prídeme na rázcestie na severovýchodnom brehu, kde odbočíme doprava. Od jazera nás povedú červené turistické značky (0930).
    Až po Popradské pleso je chodník súčasťou Tatranskej magistrály a Náučného chodníka Štrbské pleso - Popradské pleso - Hincovo pleso. Po niekoľkých metroch prekrížime prístupovú cestu k Areálu snov, po drevenom moste prejdeme ponad potok Mlynica a pokračujeme miernym stúpaním do zalesneného svahu Trigan (1481 m). Za Triganom sa nachádza rázcestie nad Popradským plesom (1499 m).
    Na tomto mieste sa od trasy Tatranskej magistrály oddeľuje zeleno značkovaný turistický chodník, po ktorom sa možno dostať na tzv. Zimnú cestu. Mimo zimnej sezóny je lepšie ak zostaneme na červenej trase. Tá totiž ponúka oveľa krajšie prírodné scenérie širokej Mengusovskej doliny, pretože chodník traverzuje svah „vyčistený“ lavínami od lesa, ktorý by inak bránil vo výhľade do divej Zlomiskovej doliny. Jedna z obrovských lavín, ktorá sa tadiaľto prevalila v januári 1974, bola osudnou pre 14 účastníkov školského lyžiarskeho výcviku.
    Po východnom svahu Patrie (2203 m) sa pohodlne dostaneme k Chate pri Popradskom plese (1500 m) stojacej na západnom brehu rovnomenného jazera. Po občerstvení sa vyberieme na žlto značkovaný turistický chodník klesajúci k západnému brehu plesa.
    Z chodníka je krásny výhľad na jazero, chatu a okolité štíty. Chodník kopíruje breh až po juhovýchodný cíp jazera. Tu odbočuje doprava a na krátkom úseku sleduje potok vytekajúci z plesa. Z bystriny na pravej strane sa nekôr stáva rieka Poprad. Od rázcestia nás niekoľko krátkych serpentín privedie k Symbolickému cintorínu (1525 m).
    Od pietneho miesta situovaného do limbového hája na západnom svahu Ostrvy (1984 m) sa nemusíme vrátiť späť k chate. Prejdeme cez most ponad potok a napojíme sa na asfaltovú cestu, ktorá nás bude viesť dolu Mengusovskou dolinou. Cesta prechádza z väčšej časti lesom, okolité štíty sa ukazujú sporadicky pomedzi stromy alebo na čistinách v hornom úseku. Po modrej značke (2902) sa pohodlne dostaneme na križovatku ciest povyše zastávky Tatranskej elektrickej železnice Popradské pleso.
    Ak nemáme vhodné spojenie, na križovatke odbočíme doprava, na asfaltovú cestu, ktorá sleduje trať železnice. Mierne vystúpime po zalesnenom svahu a prejdeme popri bývalom liečebnom ústave Helios. Na hlavnej ceste zídeme o niečo nižšie a po chodníku vedúcom popri severnom brehu Nového Štrbského plesa (1315 m) sa zakrátko dostaneme na železničnú stanicu v Štrbskom Plese.

Varianty: Pred Popradským plesom môžeme odbočiť doprava na modrú značku, zísť k zastávke Popradské pleso a do Štrbského Plesa sa doviesť elektrickým vlakom (spolu 2h 00"). Základnú trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu 3h 30"). Najlepšie bude, ak začneme na zastávke Popradské pleso (spolu 3h 00").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy