VT01 Temnosmrečinskou dolinou

Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - západná časť.
    Východiskový bod: Tri studničky, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Tri studničky, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Tri Studničky - pod Grúnikom 0h 30" - pod Hlinskou dolinou 2h 30" - pod Kobylou dolinou 0h 15" - Nižné Temnosmrečinské pleso 1h 00"- pod Kobylou dolinou 0h 45" - pod Hlinskou dolinou 0h 15" - pod Grúnikom 2h 30" - Tri studničky 0h 30"

Spolu: 8 hodín 15 minút
    Prevýšenie: 574 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná celodenná vysokohorská túra, ktorá je namáhavá skôr dĺžkou ako profilom. Orientácia je vďaka dobrému značkovaniu a návratu po tej istej trase jednoduchá. Túra vystupuje nad hornú hranicu lesa len na kratšom úseku v Temnosmrečinskej doline.

Základná trasa: Od horárne Tri studničky (1141 m) sa vydáme severozápadným smerom. Po chodníku označenom modrými turistickými značkami (2902) prekonáme nízky zalesnený chrbát medzi Grúnikom (1576 m) a Veľkou Pálenicou (1225 m). Serpentínami zídeme na rázcestie pod Grúnikom (1100 m).
    Hore Kôprovou dolinou nás povedie pohodlná asfaltová cesta. Les sa tu strieda s poľanami, z ktorých sa otvárajú krásne výhľady na okolité končiare. Vyniká najmä horizont na pravej strane cesty, ktorému dominuje majestátny Kriváň (2495 m) so skalným ramenom. Na ľavej strane doliny sa črtajú oblejšie svahy Liptovských kôp, ktoré sú súčasťou Západných Tatier.
    Na vysokom prahu doliny Nefcerka na pravej strane najskôr začujeme a až neskôr pomedzi vysoké smreky uvidíme mohutnú kaskádu Kmeťovho vodopádu, ktorý je s výškou 80 m najvyšší na Slovensku. Od prístrešku na úrovni doliny Nefcerka nahrádza pohodlnú asfaltovú cestu strmšia kamenistá cesta.
    Na rázcestí pod Hlinskou dolinou (1411 m) odbočíme doľava na zelenú značku (5801). Zamokrenú lúku s rašeliniskom prekonáme pomocou drevených lávok. Na rázcestí pod Kobylou dolinou (1490 m) zelená značka odbočuje doľava a stúpa do sedla Závory. My uprednostníme chodník označený červenými turistickými značkami (0932), ktorý vystupuje kosodrevinou v dolnej časti Temnosmrečinskej doliny. Na pravej strane uvidíme striebornú stuhu Vajanského vodopádu.
    Chodník sa mu vyhýba zľava a stúpa prahom doliny do jedinečného prírodného amfiteátra v jej závere. Takmer celú viditeľnú časť dna obrovského ľadovcového kotla vypĺňa belasá hladina Nižného Temnosmrečinského plesa (1674 m), ktoré je z troch strán ohraničené príkrymi svahmi oválneho skalného hrebeňa. Najvýraznejším vrchom v hrebeni je Čubrina (2378 m), ktorá si pre štíhlu siluetu vyslúžila označenie "tatranský Matterhorn". Chodník sa končí na svahu nad severným okrajom horského jazera. Pokračovať ďalej do doliny návštevný poriadok TANAPu nepovoľuje.
    Po návrate na rázcestie pod Kobylou dolinou zostúpime po zelenej značke k rázcestiu pod Hlinskou dolinou. Na spiatočnej ceste nás upúta impozantná hradba hrebeňa Hrubé prevyšujúca dno Hlinskej doliny o 800 metrov. Kôprovou dolinou a cez chrbát pod Grúnikom sa vrátime k horárni Tri studničky.

Varianty: Na rázcestí pod Kobylou dolinou môžeme odbočiť na zelenú značku a cez sedlo Závory a Tichú dolinu zísť do Podbanského (spolu 11h 00"). Z rázcestia pod Hlinskou dolinou možno prejsť po modrej značke cez Vyšné Kôprovské sedlo a Mengusovskou dolinou prísť do Štrbského Plesa (spolu 10h 30"). Odbočenie na rázcestí pod Grúnikom do Podbanského predlžuje základnú trasu len o 15 minút.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy